Motivul popular oltenesc, prin varietatea pieselor ce-l compun, al tehnicilor şi materialelor folosite, a organizării decorurilor, pe suprafaţa pieselor şi motivelor decorative utilizate reprezintă unul din cele mai complexe domenii ale artei populare.
Oltenia, zonă etnografică cu o individualitate artistică de mare expresivitate, cunoaşte o mare diversitate de tipuri de costume. Specificităţile sunt determinate de dispunerea şi tratarea motivelor sau de importanţa mai mare acordată unei anumite piese din ansamblul costumului, ca urmare a unui mediu cultural -artistic diferenţiat, generat de condiţiile social-economice diferite
Subzonele etnografice, cristalizate în decursul vremii în Oltenia, corespund în general vechilor unităţi administrative: Mehedinţi, Gorj, Vâlcea, Romanaţi şi Dolj.
În ceea ce privește portul popular din Oltenia, specific cămășilor vechi oltenești este mâneca largă, fără manțetă. Râurile brodate pe lungimea mânecilor sunt dispuse vertical sau oblic. În broderii este folosit punctul simplu de contur sau tighelul, punctul cruce și punctul de umplutură. Apoi, în funcție de regiune, motivele și croiala cămășilor și a celorlalte piese vestimentare diferă.
De exemplu, în zona Mehedinți cămașa este încrețită la gât și cu altiță de dimensiuni apreciabile, brodată cu roșu- vișiniu sau negru. În zona Gorj ia este făcută din pânză de bumbac țesută în casă, brodată cu fire de arnici, mătase, fir de aur sau argint, paiete din metal asortate firului cu care au fost executate motivele. În zona Vâlcea cămașa este încrețită la gât, iar altița este decorată bogat cu figuri geometrice și florale aplicate în șiruri despărțite prin ajur sau sabac. Specifică zonei Romanați este ia cu guleraș și altiță, alcătuită din galoane dispuse transversal în care se repeta motivul de formă "S". În zona Dolj, iile au aceeași croială clasică, încrețită la gât, cu altiță, încreț și râuri. Gulerașul este îngust, sub formă de bentiță. Broderia este foarte fină și acoperă toate parțile componente ale iei.
Zonele Olteniei. Port popular și Tradiții
În zona Mehedinți cămașa este încrețită la gât și cu altiță de dimensiuni apreciabile, brodată cu roșu- vișiniu sau negru. Încrețul este cusut cu punctul „urzit pe fir” cu fir de mătase albă sau galbenă, bentița de la guler are diferite broderii, iar mâneca se termină cu manșetă. Specific cămășilor vechi oltenești este mâneca largă, fără manșetă. Râurile brodate pe lungimea mânecilor sunt dispuse vertical sau oblic. În broderii este folosit punctul simplu de contur sau tighelul, punctul cruce și punctul de umplutură.
În zona Gorj ia este făcută din pânză de bumbac țesută în casă, brodată cu fire de arnici, mătase, fir de aur sau argint, paiete din metal asortate firului cu care au fost executate motivele. În realizarea broderiilor s-au folosit puncte foarte vechi cum ar fi: lănțișorul, punctul simplu cu o singură față sau cu două fețe, punctul „cruce”, punctul „urzit pe fir” pentru încreț, punctul „lucrat pe dos” care are o vechime remarcabilă, punctul de broderie plină sau punctul oblic sau drept.
În zona Vâlcea cămașa este încrețită la gât, iar altița este decorată bogat cu figuri geometrice și florale aplicate în șiruri despărțite prin ajur sau șabac. Bentița de la guler este brodată cu punctul cusut pe dos, încrețul este lucrat cu punctul „urzit pe fir” cu figuri geometrice și cu intercalații de culoare. Râurile brodate pe lungimea mânecilor sunt lucrate de la încreț în jos în sens oblic, iar în partea de jos mâneca este strânsă într-o manșetă îngustă, brodată ca și bentița de la guler. La iile mai noi pe piepții iei broderia este foarte bogată, fiind executată cu aceleași motive și aceeași cromatică ca și altița. La iile mai vechi motivele care decorează piepții iei sunt diferite de motivele care de pe altiță și râuri.
Specifică zonei Romanați este ia cu guleraș și altiță, alcătuită din galoane dispuse transversal în care se repetă motivul de formă „S”. Încrețul este decorat cu motivul „romb prelungit” în care sunt incluse și romburi mai mici. Mâneca este împodobită cu un singur galon așezat de la ornamentul încrețului în jos, reprezentând unul dintre galoanele altiței. Brățara sau manșeta este strâmtă, brodată cu același ornament. Motivul ornamental al altiței se repetă și pe piept, iar tivul poalelor cămășii este cusut cu roșu. Punctele cu care sunt executate broderiile sunt: punctul simplu, punctul de contur cu umplutură, broderie plină lucrată pe fire numărate în sens oblic, punctul „urzit pe fir”, lucrat cu fir galben și auriu și punctul lănțișor lucrat cu fir metalic auriu. Motivele decorative sunt geometrice, florale, figuri omenești stilizate, iar în cromatică predomină albastrul marin, cu intercalații de fire metalice aurii. Pe altiță, mâneci și piepți decorația este aplicată în sens diagonal, folosind fire de culoare albastru marin, fir de aur cu puțin roșu cu intercalații de galben auriu.
În zona Dolj, iile au aceeași croială clasică, încrețită la gât, cu altiță, încreț și râuri. Gulerașul este îngust, sub formă de bentiță. Broderia este foarte fină și acoperă toate părțile componente ale iei. Culoarea broderiei este în armonie cu alesăturile care decorează catrințele și vâlnicul. Ia este din pânză de bumbac, cu bentiță aplicată pe trei rânduri de încreți lucrat cu fir de mătase roșie. Broderia este executată cu punctul cruce cu fir de mătase de culoare roșie, punctul în cruce lucrat pe două fire, punctul tighel, punctul oblic pe fire numărate, punctul lănțișor, punct cruce dublu lucrat cu beteală argintie, punctul „gura păpușii”.
(surse citate:traiesteromanesste.ro didactic.ro semne cusute )
Ganelli va prezinta o gamă de Pandantivele din ceramică și argint cu motive românești din Oltenia, o bijuterie care readuce frumusețea motivelor românești intr-o bijuterie modernă pretabilă oricărei ținute de azi.